Descriere

Napolitana este un joc între două echipe care necesită un pic de pregătire (trebuie marcat terenul) și, deși am auzit că este un joc de "cartier", nu e recomandat a se juca pe suprafețe dure, ci doar pe iarbă, încât implică destul de mult tras și împins de participanți pe jos.

Pregătire terenului

Terenul pentru Napolitană trebuie să fie neted și curățat, să nu aibă pietre sau cioturi (unii participanți vor petrece o bună bucată de timp pe jos). Dimensionarea terenului trebuie făcută în așa fel încât de la jumătatea terenului un adversar (sau doi, în funcție de reguli, vezi mai jos) să nu poată agăța membri echipei de pe acea jumătate care stau la linia de fund a terenului propriu. De asemenea, indiferent de dimensiunea terenului, culoarul de ieșire nu trebuie să fie mai lat de 50 - 100 de cm, în așa fel încât un jucător care încearcă să iasă pe acolo să poată fi capturat cu ușurință de jucătorii adverși aflați la marginea terenului propriu.

[[doc#457]]

Desfășurare

Cele două echipe se găsesc fiecare în terenul propriu. Obiectivul fiecărei echipe e să își scoată toți membrii din teren folosind culoarul de acces către exterior. Câștigă echipa care reușește prima să scoată toți jucătorii de pe teren. Dificultatea jocului constă în faptul că culoarul îngust (50 cm) de ieșire trece pe toată lățimea terenului adversarilor, care au posibilitatea să captureze unul sau chiar pe toți cei care încearcă să iasă.

Echipele pot captura persoane din echipa adversă, prinzându-i și aducându-i pe terenul propriu. Prizonierii se pot întoarce când doresc (și pot) pe terenul propriu (dar nu și pe culoarul de ieșire) - ceea ce înseamnă că prizonierii lăsați liberi se vor întoarce imediat pe terenul propriu (fapt care implică la rândul lui că prizonierii trebuie ținuți prizonieri - cel puțin un jucător fiind reținut în păzirea fiecărui prizonier).

Miza aici este că o echipă care are măcar un membru luat prizonier nu mai poate scoate niciun membru de pe teren până nu revin membrii lor capturați pe terenul propriu.

[[img#18579]]

Reguli speciale (și cumulate din experiențe anterioare)

  • deși jocul implică tras și ținut de persoane, reacțiile violente nu sunt permise și trebuie sancționate imediat prin descalificare
  • un jucător are voie să intre cu un picior pe terenul adversarului pentru a agăța un adversar
  • (variantă comună): adițional, un jucător poate intra cu totul în terenul adversarului, atâta vreme cât este atins de un alt jucător din echipa lui care are cel puțin un picior în terenul propriu (de cele mai multe ori cei doi jucători într-o astfel de formație se vor ține de mână, dar nu e neapărat necesar)
  • strategia este la latitudinea echipelor - un prizonier poate fi păzit de unul, doi sau toți coechipierii rămași
  • un jucător care a ieșit poate intra înapoi, folosind culoarul pe care a ieșit
  • eșarfele rămân înafara terenului - motivul pentru care nu vedeți nicio eșarfă în pozele de mai sus este că jucătorii sunt obligați să renunțe la ele la intrarea pe teren - din cauza naturii jocului, eșarfele pot fi incomode în cel mai bun caz și periculoase în cel mai rău. În momente mai încărcate cu adrenalină a jocului, un jucător ar putea fi agățat de eșarfă și tras în terenul adversarului sugrumat fiind de eșarfă.

[[img#18580]]

Terminarea jocului

Jocul se termină în momentul în care o echipă a ieșit complet din teren. Câștigă echipa care reușește să facă asta prima (echipele pot porni simultan spre ieșire).

O situație comună când se joacă în sistem campionat este constrângerea de timp. Jocul poate intra într-un blocaj (în care echipele se mulțumesc să țină câte un prizonier de echipă și să se izoleze în colțul sigur al terenului propriu). De aceea, mai ales în situații cu constrângere de timp, se poate adăuga la condiția de terminare a jocului și mențiunea că dacă nicio echipă nu termină în timpul alocat, câștigă echipa cu cei mai mulți oameni deja scoși la momentul finalizării timpului. O altă variantă poate fi echipa cu cei mai puțini membri luați prizonieri la momentul finalizării timpului.

[[img#18582]]

Sumar

  • Pentru: Între 6 și 12 participanți
  • Durată: Între 15 minute și 2 ore
Categorie: Activități pentru întâlniri
Tag-uri: olimpiadă, outdoor, echipă, echipe

Materiale necesare

1. Sfoară / cretă pentru delimitarea terenului

Obiective educative

1. Dezvoltarea intelectuală - dezvoltarea de strategii și răspunsul la strategiile adversarului
2. Dezvoltarea fizică

Autori

Referință